Skip navigation
עשו לנו שיתוף (share) ב-

הפנטומימאי: מילים על 'ללא מילים'

המוטו שלו הוא לעבוד עם הלב, והוא מאמין שאמן לא צריך לעבוד כדי להיות טוב יותר מאחרים, אלא כדי להיות טוב יותר מעצמו. הפנטומימאי, דני ארגון, במילים על 'ללא מילים'. ראיון
 

מאת: רוני נאור-חפרי |

המוטו שלו הוא לעבוד עם הלב, והוא מאמין שאמן לא צריך לעבוד כדי להיות טוב יותר מאחרים, אלא כדי להיות טוב יותר מעצמו. בראיון עימו מדבר הפנטומימאי, דני ארגון, על הכישורים העיקריים הדרושים כדי להצליח וחושף את היעד המרכזי שלו: להעלות מופע פנטומימה למבוגרים, שאינו מוגבל בנושאים או בתכנים, כדי שיוכל לזכות בהגשמה אמנותית.

אמן פנטומימה

המופע המרכזי של ארגון, איתו הוא מופיע בכל רחבי הארץ, משלב ליווי מוסיקלי ומבוסס ברובו על שיתוף הקהל. המופע מותאם למגוון גילאים, כך שהוא מועלה בגני ילדים, בתי ספר יסודיים, בתי ספר תיכוניים מתנ"סים ומרכזים קהילתיים, בתי מלון וכולי.

במהלך המופע מציג ארגון קטעי פנטומימה אמנותיים ומצחיקים ובעיקר משתף את הקהל. כך כל מופע זוכה לקטעים חד פעמיים, מעצם היותו אינטראקטיבי, כשמשתתפים מהקהל עולים לבמה ומשחקים יחד עם ארגון.

כל הקטעים בנויים כך שאני בונה יחד עם הצופים ומשחקים יחד איתי. הכל בנוי מראש אך יש הרבה מקום לאילתור. הליווי המוסיקלי גם בנוי מאוד אך גם הליווי יכול לעקוב אחרי אם חורגים. בניתי את המופעים מעצמי.

פנטומימה מארגנטינה
בילדותו, ארגון לא נחשף לאמנות הפנטומימה. רק אחרי שהגיע לגיל 18 גילה את התחום והתאהב: "כשלמדתי באוניברסיטה, בארגנטינה, פגשתי בכמה סטודנטים שלקחו שיעורים בחוג לפנטומימה, אז החלטתי להצטרף אליהם, התאהבתי ונשאבתי לתחום. בשלב מסוים הפסקתי לעסוק בתחומים אחרים והתחלתי להתמקד אך ורק בפנטומימה. בשנת 1985 התחלתי ללמוד את התחום באופן מקצועי; למדתי ריקוד,  שפת גוף ואקרובטיקה. בשנת 1990 עליתי ארצה וכשעוד הייתי במרכז קליטה שמעתי שמתקיימת תחרות פנטומימה במרכז סוזן דלל. השתתפתי בתחרות וזכיתי. הזכיה עזרה לי מאוד, משום שהיא אפשרה לי להכיר את כל הפנטומימאים שפועלים בארץ, לצד הפרס שכלל סכום כסף. לפרנסתי, עבדתי כפסל אנושי עד שנת 2000. לא היו אז פסליםמופעי בידור אנושיים בארץ והגימיק הזה סיפק לי את האפשרות להתקיים בשנים הראשונות לאחר העליה לארץ. בשלב מסוים התחברתי לקבוצת נוער מוסיקלי, שקיימה מופעים שקשורים במוסיקה קלסית, בבתי ספר. חיברתי למוסיקה פנטומימה וכך השתלבתי במופעים בבתי ספר וזה גם מה שאני עושה לרוב עד היום".

מה מבדל אותך מאחרים בתחום?
"רוב הפנטומימאים למדו מעט בחול. אני עובד בפנטומימה קלאסית ובגלל שאני מגיע מהרחוב אז יש הרבה אילתור והרבה עבודה עם קהל והומור. הרבה הומור. זה פנטומימה מאוד קלאסית אבל בגלל השילוב עם האילתור ועם הקהל זה מקבל מימד יוצא דופן משום שהוא חורג. אבל לא רק אני מנסה להגיע לפשטות בביצוע אבל לתקשורת ונגיעה בלב, באמצעות הרבה רגש. אני מנסה ליצור תקשורת קרובה עם הקהל. זו אמנות מאוד אינטימית לכן אני מופיע מול קהל של כ-150 איש ולא אלפיים כי צריך קרבה עם הקהל ותקשורת איתו. להעסיר מסרים אנושיים בשילוב עם הומור. מכיוון שלא גדלתי בארץ תפישת העולם שלי שונה, משנות ה-80 בדרום אמריקה היתה תקופה תוססת מבחינת האמנות בדרום אמריקה. ולכן עדיין השורשים והתפישה אחרים וזה משפיע על האמנות.

מה דרוש כדי להיות פנטומימאי מוצלח?
"חשוב להיות בעל יכולת להיות ברור מאוד, קולע, תמציתי ותקשורתי. משום שאין מלל, יש צורך ביכולת להיות ישיר ותמציתי".

היעד: הגשמה אמנותית
מופעי הפנטומימה הם מופעי בידור, אך עבור ארגון הם עדיין נכנסים תחת הקטגוריה של אמנות. בהמשך לכך הוא מעדיף לשלב מוסיקה קלסית לליווי המופעים שלו, על מנת להשפיע על התקשורת שנוצרת עם הקהל: "המוסיקה הקלסית יוצרת תקשורת נינוחה ומרגיעה, להבדיל ממוסיקה רועשת ופעלתנית".

איזה קטע במופע הוא האהוב עליך?
"הקטע הקרוב ביותר לליבי הוא בו אני מציג דמות שפוגשת ציפור. הקטע מיועד לקהל מעל לגיל 7 או 8. הוא פחות קומי ויותר פיוטי, ועבורי הוא מתמצת את כל מה שאני עושה. בקטע אני מציג דמות של איש שפותח חלון ורואה ציפור שבאה אליו. הוא מכניס אותה לחדרו ומתיידד איתה. בשלב מסוים הוא מכניס את הציפור לכלוב והיא הופכת להיות עצובה. הוא מנסה לעודד אותה, לתת לה אוכל ומים. אך היא עדיין עצובה. הוא מניח לציפור ומנסה לצאת מהחדר. אך הוא לא יכול, משום שהדלת נעולה. הוא מנסה בכל כוחו אבל לא מצליח. החלון חסום בסורגים וכולי. לפתע הוא מבין שהוא כלוא, כמו הציפור. אז הוא משחרר את הציפור ואחרי הוא מציליח להשתחרר בעצמו. הוא יוצא מהחדר ומרגיש חופשי, עד שהוא עף. הקטע מעביר מסר: אם אתה לא נותן חופש לאחרים, אז גם החופש שלך נגזל. הוא מסמל אהבה לזולת. יצרתי את הקטע לפני 30 שנה ואני עדיין מוצא דברים לשנות. גם הסוף משתנה. יש פעמים שהקטע מסתיים בכך, שהאדם נוחת על הקרקע, מביט לשמים ורואה את הציפור עפה. הוא מנופף לה לשלום ואז היא עושה את צרכיה, שפוגעים לו בעין".

איזה פנטומימאי אתה מעריך?
"יש פנטומימאים רבים בארץ ובעולם, שאני מעריך את עבודתם. אחד מהם הוא ג'וליאן שגרן. אני מאוד אוהב את מה שהוא עושה. כמו גם, המוכר מכולם בארץ, חנוך רוזן".

מה דרוש כדי לשמור על היכולות הפיסיות הדרושות לאמנות הפנטומימה?
"דרושים אימונים רבים מסוגים שונים ועבודה על מודעות לגוף, כגון אימוני קואורדינציה, אימוני גמישות ושיווי משקל ואימונים על רכות בתנועות. התאמנתי לא מעט על שפת גוף, עם טכניקות שנוגעות בפלדנקרייז ותנועות שמדגישות מודעות לגוף".

מהו הרגע המספק ביותר עבורך במהלך העבודה?
"אני בר מזל, משום שאני נהנה מכל רגע במהלך העבודה שלי. אך הרגע המספק והכיפי ביותר הוא בו שאני נוגע בקהל. היכולת לתקשר עם הקהל ולגרום לאנשים להתרגש ולצחוק הוא המרגש והכיפי ביותר. כשאני חוזר מיום עבודה ונזכר בצחוק של הילדים ועד כמה נהנו, זה ממלא את הלב".

אמני פנטומימה

ספר על היעדים להמשך.
"בין היעדים להמשך, גם להמשיך להופיע, להמשיך לפתח את המופע ולהגיע לקהלים שונים. אני מקווה שבקרוב תהיה לי אפשרות להשתתף בפסטיבלים בחוץ לארץ. למרות שבעידן האינטרנט קל יותר להתעדכן בפעילות של הענף בעולם, אין תחליף להשתתפות בפסטיבלים ובאירועים. הענף מפותח מאוד בדרום אמריקה, ובעבר היתה לי אפשרות להשתתף. אך בשנים האחרונות, לאחר שהפכתי לאבא לשתי ילדות קטנות, אני לא מרשה לעצמי לנסוע לתקופה ממושכת. אבל אני מקווה שזה יתאפשר בשנים הבאות. יעד נוסף הוא ליצור מופע שמשתלב במסגרת של תיאטרון, למבוגרים, עם קטעים שאני אוהב. רוב המופעים שלי מיועדים למסגרות שונות, אליהן אני צריך להתאים את עצמי ואת התכנים. כך, למשל, כשאני מופיע בפני ילדים התכנים מוגבלים ברמה הנושאית. לכן, הייתי רוצה לעלות מופע שכולו קטעים שאינם מוגבלים ברמה התוכנית ושהקהל יוכל להגיע לצפות באופן חופשי ללא מגבלות של נושאים. מופע כזה יאפשר לי לזכות בהגשמה אמנותית".

דני ארגון – פנטומימה. 054-4704600 | אתר | דוא"ל.
 

תגובות

g

דניאל כהן הופעות

|

f

סגור