אז איך עושים קומדיה?

לז'אנר הקומדיה היסטוריה ארוכה ומשמעותית בחיים התרבותיים והחברתיים של העולם המערבי. עם התפתחות הז'אנר, אומני במה,

מזחאים וסטנדאפיסטים הצליחו לפתח כלים ועקרונות שיכולים להנחות בדרנים ואמני במה איך לגרום לצחוק להתחיל ולא להגמר. 

ז'אנר הקומדיה עתיק יומין ומתחיל עוד ביוון העתיקה - בהתפתחות הדמוקרטיה, הפוליס ואומנות התיאטרון. הקומדיה התפתחה, בדומה לטרגדיה, בתוך טקסים פולחניים ומזמורים שנכתבו עבור אל הפריון, אך התמסדה באופן עמוק אצל היוונים עם המחזות של אריסטופנס, שהיה ידוע בתור מחזאי קומי מוכשר. 

הקומדיה הייתה הפוכה מהטרגדיה מבחינת הנרטיב והמאפיינים הפואטיים. בעוד שבטרגדיה הדמויות מלאות כבוד והדר ומורמות מהעם, הקומדיה הינה גרוטסקית, מלאה בצבעים נועזים ומסכות מוגזמות וטיפוסיות, על מנת להקצין ולהגחיך את הסיטואציה. עד היום הקומדיה משמשת תפקיד חשוב בחיים התרבותיים והחברתיים שלנו, ומהווה פלטפורמה יעילה וחשובה לשחרור קיטור חברתי ולביקורת עצמית.

בספרות המקצועית ישנם כמה אספקטים או תנאים קודמים על מנת לייצר אווירה מתאימה לצחוק. ישנם אלמנטים וחוקים מאוד מדויקים שצריכים להתקיים כדי לברוא קומדיה, הופעות סטנד אפ או מופעי בידור איכותיים ומצחיקים.

לפניכם רשימה של כמה אלמנטים המעוררים צחוק:

הצחוק הוא השעיית הרגש – האויב הגדול ביותר של הצחוק, על פי ברגסון, הוא הרגש והאמפתיה. ברגע שאנו מזהים את מקור הלעג או משתמשים בהיגיון מוסרי כדי להוקיע אותו, נקשה על הצחוק להתרחש. יש צורך בשהייה רגעית של הרגש ושל האמפתיה, על מנת ליצור אצל הקהל גיחוך. אם נרחם על אדם שמחליק על בננה נפסיד הרבה מהפאן הקומי שבדבר.
 

הצחוק הוא אנושי– כדי לייצר צחוק אנחנו צריכים סיטואציה אנושית או יחסים בין אנשים. כך או כך, אנו זקוקים לבני אדם, שכן הקומדיה מתעסקת בבני אדם. צפייה בערוץ נשיונאל ג'אוגרפיק, או בגלויות של נוף יפה, לא יגרמו לנו לצחוק, אולם אם נזהה סיטואציה אנושית בה יש טעויות, בושה או בעיות, מיד אלמנט של גיחוך יתחיל להתעורר.
 

הצחוק הוא חברתי – אדם בודד היושב במופעי סטנד אפ, או יצפה במחזה קומי, לא ירגיש את דגדוג הקומדיה והצחוק המתעורר. יש משהו חברתי וקהילתי בצחוק, משהו שפועל ביחד עם קבוצה ונחווה עם מספר אנשים יחד. זו הסיבה להוספת סאונדים של צחוק בסדרות טלוויזיה קומיות, על מנת לעורר את רגש הביחד ואת הצחוק הנחווה עם מספר אנשים. הצחוק המתגלגל מדבק ועובר מן האחד אל השני.
 
בנוסף, אם הינכם סטנדאפיסטים או קומיקאים, תוכלו להיעזר בעקרונות הקומיים הבאים כדי להצליח להצחיק, להלן:

-   עקרון החזרה: צופים אשר בקיאים בתכנית קומית מסוימת יצחקו הרבה יותר מצופים אשר צופים בתכנית בפעם הראשונה, זה מכיוון שיש משהו משעשע בציפייה להתנהגות מסוימת וחזרתית הגורמת לנו לצחוק. לדוגמא הכניסה החזרתית של קריימר בדירתו של ג'רי סיינפלד, או בתכנית ארץ נהדר שאייל קיציס חוזר תמיד על המשפט "שששבת שלום", או חזרתו של טל פרידמן על המשפט "מה, כבר נגמר!?"

-   שילוב של רוח וחומר ביחד - רוחניות וגשמיות: דוגמא טובה לעקרון זה ניתן למצוא במערכון של החמישייה הקאמרית, כאשר מנשה נוי מגיע לפסטיבל מספרי סיפורים כמשורר מופלא ומתחיל לקלל בגסות ובבוטות. בנוסף, דמו לעצמכם מאהב שר סרנדה אל אהובתו ובו בזמן מתאפק מלהשתין.

-   אפקט ההפתעה: כאשר קורא משהו בהפתעה ובמהירות אנו נוטים לצחוק. "ג'ק אין דה בוקס"זו דוגמא טובה ליצירת צחוק - קופסא אשר לוחצים על כפתור ומיד בובה קופצת מבפנים גורמת לנו לצחוק מידי. בדומה לכך, על במה אפשר ליצור סיטואציות של הפתעה כמו דמות שקופצת מקופסא או מציצה פתאום מעבר למסך.  דבר זה מייצר גלי צחוק מתפשטים כמעט באופ וודאי.

לסיכום, התנאים והעקרונות שפורטו לעיל יכולים לסייע לבדרנים, סטנדאפיסטים ושוחרי הומור בכתיבת מערכונים, קטעי סטנד אפ או הצגות קומדיה שונות. השימוש בכלים אלו יכולים למנף את המופע ולהעניק לו פאן קומי באופן שהוא כמעט מדעי וודאי.

אינדקס מדיה - פתרונות שיווק מתקדמים לעסק שלך

הצעד הראשון להצלחה >>

פייסבוק עסקי

לא הגיע הזמן לעשות כסף מפייסבוק?
תן לנו לבנות לך דף עסקי בפייסבוק,
לנהל אותו ולחשוף את העסק שלך
לאלפי עיניים נוספות

הצעד הראשון להצלחה >>
בוא נתחיל >>

קידום ממומן בגוגל

רוצה להיות ראשון בגוגל כאן ועכשיו?
קידום ממומן בגוגל הוא הדבר בשבילך.
אתה תקבע את התקציב - אנחנו נביא
אותך לדף ראשון!

בוא נתחיל >>
תהליך העבודה ולקוחות נבחרים >>

קידום אורגני בגוגל

מאות לקוחות מרוצים לא טועים!
צוות המומחים שלנו רק מחכה להצעיד
את העסק שלך קדימה ולהביא אותך
לדף הראשון בגוגל

תהליך העבודה ולקוחות נבחרים >>
מידע נוסף ואתרים לדוגמא >>

בניית אתרים רספונסיבים

בניית אתרים רספונסיבים מותאמים
לכל סוגי המסכים, לטלפון ולגוגל,
כולל דומיין מערכת ניהול ועיצוב מרהיב
ואישי לכל אתר

מידע נוסף ואתרים לדוגמא >>